Dong Hoi en Hue

27 februari 2014 - Hue, Vietnam

Vanuit Hanoi zijn we met een propellervliegtuig naar Dong Hoi gevlogen. Dit was wat ons betreft het saaiste stadje so far. Toch hadden we een reden om hier twee nachten te verblijven. Er zouden namelijk een aantal recentelijk ontdekte grotten zijn, die nog niet zo lang geopend zijn voor de toeristen, maar wel erg de moeite waard zouden zijn. En dat waren ze. Een grot was gewoon enorm groot met een aantal gigantische stalactieten, stalagmieten en andere rotsformaties. Door een tweede grot liep een rivier van 34 km lang en die hebben we ook gedeeltelijk kunnen bekijken. Toen we alles gezien hadden werd het tijd om te verkassen en zijn we met de trein naar Hue gereden. Daar vertrokken we ruim een uur later dan gepland. Dan doet de NS het zo slecht nog niet. In Hue hebben we de eerste dag een grote citadel bezocht en de tweede dag zijn we naar de gedemilitariseerde zone (DMZ) geweest. Deze DMZ geeft de oude scheiding tussen noord- en zuid Vietnam weer tijdens de oorlog met de Amerikanen. De effecten van de napalm en agent orange zijn nog steeds zichtbaar aan de bebossing en ook de bomkraters zijn nog tekenend voor het landschap. Een aantal burgers hadden indertijd een aantal schuiltunnels gegraven en ook die waren zeker de moeite van het bekijken waard. Vandaag hebben we nog een aantal pagodes, mausolea en een 'gardenhouse' bezocht. Ondanks dat het eten en het weer hier veel beter zijn dan in Dong Hoi, reizen we morgenochtend verder richting Hoi An. Tot dan!

1. Anneke Aalbers:
    27 februari 2014
    Hoi Marjolein en Alexander,

Weer een verhaal met van alles en nog wat.
    Nog steeds naar het zin die reis?
    Veel afgevallen of aangekomen.
    Nog ong. 2 weken weer back?
    Geniet nog van de trip.

Groetjes, Anneke