Karaoke en nachtvissen

22 februari 2014 - Halong Bay, Vietnam

Zojuist zijn we terug afgezet bij het hotel in Hanoi, waar we al eerder overnacht hadden. Gisteren zijn we namelijk 's ochtends vertrokken naar Halong Bay. Eén van de must-see's van Vietnam. Dit enorme natuurgebied dat op de Unesco werelderfgoedlijst staat, bestaat uit duizenden kleine eilandjes die bij elkaar een groene archipel voor de Vietnamees - Chinese kust vormen. Bij aankomst maakte de boot een niet erg solide indruk, maar gelukkig viel dit allemaal reuze mee! We bleken zelfs op één van de betere boten die voor anker lagen te verblijven. Ondanks dat het weer een beetje tegenzat (vrij fris en bewolkt) was het toch een bizarre gewaarwording. Nadat we aan boord waren gegaan kregen we een lunch voorgeschoteld, die tekenend zou zijn voor de nog te komen maaltijden. Zeven gerechten per maaltijd en stuk voor stuk erg smakelijk. Ook het personeel was erg vriendelijk en we werden zelfs oprecht bedankt dat we van hun maaltijd hadden genoten. 's Middags zijn we in een kajak gestapt en hebben we een paar baaitjes verkend. Zodra je een tunneltje door peddelt, kom je weer in een anders stukje natuurschoon. Helder water, groene eilanden en visarenden die boven je zweven op zoek naar een prooi, maakten het plaatje compleet. 's Avonds kregen we wederom een heerlijke maaltijd voorgeschoteld en na het eten was er de gelegendheid om te nachtvissen. Na veel geduld wist Marjolein uiteindelijk een kwal boven te halen. De eer was gered! Na nog een half uur geduld heb ik nog een inktvis in de pan kunnen doen belanden. Die hebben we de volgende dag dan ook smakelijk opgegeten. Na het vissen werd het tijd voor de karaoke en disco en uiteindelijk kropen we in onze kajuit, die meer weg had van een luxe hotelkamer. De volgende dag gingen we de 'suply keej' waar de gids al twee dagen erg enthousiast over was, bezoeken. Uiteindelijk bedoelde hij de suprise-cave. Een grote grot, met enorm veel toeristen. Het was aanschuiven op de trap en voor ons niet de meest indrukwekkende. Tijdens de terugtocht kregen we nog een 'mini cookingclass' van de chefkok en daarna werd het alweer tijd voor de terugtocht richting Hanoi. Morgen vliegen we richting Dong Hoi, maar daarover later meer.